Het is niet makkelijk om in de juiste omstandigheden vanuit huis te werken. De samensmelting van alle plaatsen - leven, werk, ontspanning - maar ook het samen leven met uw naasten, uw kinderen, uw huisdier en zelfs uw buren (of het geluid van hun tv door de te dunne wand van uw huizen heen), zonder nog maar te spreken over de vermoeidheid die zich soms opeenhoopt. Dit alles maakt de zaken enigszins gecompliceerd. Lees hier enkele eenvoudige tips om betere omstandigheden te creëren voor het telewerken.
...
Tip nr. 1:

creëer een ritme

Hebt u al zin gehad om de wekker een stukje vooruit te zetten, omdat u geen bus hoeft te halen of geen rekening hoeft te houden met reistijd? Let op: slecht idee! Zorg ervoor dat u een routine houdt: zet uw wekker dagelijks op dezelfde tijd en doe alsof u naar het werk gaat. Kleed u netjes aan, maak uzelf op, verzorg u tot in de puntjes en zit op tijd op uw werkplek.
...
Tip nr. 2:

beweeg

Zittend voor uw scherm, in een kamer die u in het gunstigste geval is toegewezen, die u indien nodig deelt, hebt u een soort gevoel van wegkwijnen. Dat is niet goed voor uw concentratie, noch voor uw motivatie of uw moraal, dus.... voor uw gezondheid!
Denk er daarom aan regelmatig op te staan. Als u een trap in de buurt hebt, neem deze dan in uw eigen ritme enkele keren. U kunt ook korte sportieve sessies plannen waarvoor u regelmatig herinneringen in uw agenda zet.
...
Tip nr. 3:

organiseer uzelf

Er is niets moeilijker dan zich concentreren wanneer u thuiswerkt. Er zijn zoveel dingen waar u door gestoord kunt worden: de telefoon, de postbode, de thuiskomst van de kinderen. Stel regels op, zet uw telefoon in vliegtuigmodus, verminder het aantal meldingen. En maak keuzes wanneer u onderbroken bent: of u stort u volledig op de kwestie of u stelt deze uit. Maar beperk versnipperd werken, wat erg vermoeiend is, voor stress zorgt en niet-productief is.
...
Tip nr. 4:

houd contact

Hebt u de indruk dat u niemand meer ziet omdat u nu de hele dag online bent? Het is paradoxaal maar ja, deze contacten blijven in de werksfeer en u hebt de hele sociale en relationele dimensie van het werk verloren. Profiteer dus van de lunch om contact te maken met collega's en over iets anders dan werk te praten: haal de banden aan.
...
Tip nr. 5:

scheid werk en privé

Er is geen overgangstijd meer tussen werk en privé waarin u los kunt komen van uw werkzaamheden: geen reistijd meer en geen lunchpauze. U zult dit zelf moeten creëren: neem uw lunch in een andere ruimte dan waar u werkt en stop op een redelijk tijdstip, doe iets anders! Zo kunt u zich beter op uw werk richten en ook beter loskomen van het werk als de werkdag erop zit.
...